måndag 15 februari 2010

P1

Jag är en ganska trogen P1-lyssnare. Lyssnar stundtals så mycket på just den kanalen att jag hört alla aktuella program och ofta får höra repriser. I vår vardag här på gården bjuds det ganska många stunder då radion utgör ett bra sällskap, till exempel varje kväll då boxarna ska mockas, det ska tas ner hö, vatten hämtas, hästarna tas in och skötas om och hundarna ska ut på kvällspromenad, ett jobb som brukar ta minst runt 1½ timme. Inte sällan så lyssnar jag då på SMHIs väderleksrapport, den långa alltså som inkluderar sjöväder och 7-dagarsprognoser. Anders tycker att jag är helknepig som inte byter kanal när just denna programpunkt börjar men det är något jag gillar med programmet. Förutom att prognoserna läses upp med monoton, onyanserad röst (hur vanligt är det bland dagens övriga kanaler?) känns det alltid lite kul att ha koll på hur vädret är i andra delar av Sverige och världen. Även i P1s andra program hålls det en ganska korrekt och seriös ton, inget småprat och bladder liksom utan det som sägs är relevant, intellektuellt och man menar något med det. Sånt gillar jag!

När det mesta är så pass korrekt och stadigt blir även små avvikelser oväntade och roliga. Jag gillar när man försöker skoja till det men fortfarande behålla den seriösa tonen. Det blir liksom snustorrt roligt, vilket är den roligaste formen av humor om ni frågar mig. Länken under går till dagens väderleksrapport från SMHI kl. 21.50-upplagan. Lyssna åtminstone fram till 00.45 s och njut av snustorr humor när den är som bäst. Lägg även märke till att han i början liksom snubblar lite på orden, antagligen är han aningen uppspelt över sitt lilla "hyss".

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2209377&BroadcastDate=&IsBlock=

3 kommentarer:

Silfvernagel sa...

Eva, det var fullständig snustorr humor. Jag förstår att man måste ha lyssnat mååååånga timmar på P1 för att uppskatta den lilla tokigheten ;o)

Kram Linda

Eva sa...

Eller hur ;-)

Anders sa...

Vad skall jag ta mig till...