tisdag 24 februari 2009

Gissa vad jag såg?

Var på väg hem från jobbet, hade svängt av från 26:an och körde den lilla skogsvägen fram, det hade börjat skymma och helljuset var på. Över vägen strosar.... ett LODJUR!!!
Jag hinner uppfatta att den inte är speciallt stressad, den mer travar över vägen, smidigt och ledigt. Jag ser tofsarna på öronen och den färgade svansen och att den har stooora tassar. Stannar bilen och sitter helt stum och tittar in i skogen där den försvann in, givetvis ser jag inget mer, den har redan hunnit springa iväg utom synhåll.

Såååååå häftigt, har alltid drömt om att få se de "stora 5" i verkligheten i vilt tillstånd (fast helst inte i närheten av hemmet). Känner mig väldigt lyckligt lottad som har fått se detta underbara, vackra djur, det är ju ganska ovanligt då de tydligen är väldigt skygga.

Kan rekommendera sidan http://www.de5stora.com/ om man vill lära sig mer om några av de fina, vackra, imponernade djur som finns i våra skogar.

2 kommentarer:

Silfvernagel sa...

Du har väl inte berättat för Bääärit och Määrit, va?
Lodjur är vackra men de får hålla sig ifrån er gård!

Kram L

Anonym sa...

Fantastiskt! Det är ju jättesällsynt att man får syn på dom! Sååå kul att läsa er sida med så himla mysiga bilder jämt!